Jumaat, 30 Julai 2010

tips - INSAK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Minggu depan aku akan menghadapi temu duga guru di Alor Setar. Sangat penting untuk aku siapkan diri bagi menghadapi interview ini setelah 4 tahun aku berhempas pulas untuk menyediakan diri menjadi guru yang cemerlang Insyallah. so, saja2 aku search tips2 nk jwb Insak sbb ada calon2 terdahulu, yang bagus time temu duga tapi failed time jawab INSAK (minta dijauhkan aku dr mslh2 mcm ni). Jadi, kat bawah ni adalah review dr pensyarah2 maktab knp ada calon yang boleh gagal INSAK. harap dpt membantu aku dan kwn2 yg bakal menghadapi INSAK ini.

Tipsnya ialah :

1. kegagalan utk kenalpasti dan untuk memberi definisi yang jelas tentang apa yang calon mahu dalam hidup mereka

2. sifat bertangguh, dgn sb anta tanpa sb biasanya digunakan bermacam alasan

3. sukar membuat keputusan,mempunyai tabiat pass kpd org lain dlm semua urusan, tidak mahu bertanggungjawab, suka berselindung dan mahu melarikan diri dr masalah

4. Cepat berpuas hati.

5. Terlalu lembut, tidak tegas menghadapi situasi yg memerlukan keyegasan

6. tidak sistematik, tidak mempunyai perancangan dan pelan yg khusus

7. memgambil mudah satu2 perkara tanpa mengetahui akibatnya

8. banyak berharap tp tidak sanggup menghadapi risiko

9. tidak boleh dikritik dan menerima kritikan'

10. tidak suka merebut peluang

Mungkin ada lagi yang lain2... So, moga kita semua berjaya mengecapi kejayaan... AMEN....

Wassalam.

2 ulasan: